Metode de finantare |
|
Leasing-ul financiar
Termenul de "Leasing" provine din limba engleza, de la substantivul "leasing" si de la verbul "to lease" care se traduce prin "a inchiria".
In Romania, operatiunea de leasing este definita si tratata in conformitate cu prevederile Ordonantei nr. 51/1997 republicata, completata si modificata prin Legea nr. 533/2004, Legea nr. 287/2006, Legea nr. 241/2007, Legea nr. 93/2009 si Legea nr. 383/2009.
In conformitate cu aceste reglementari, leasingul este definit ca operatiunea prin care o parte, denumita locator/finantator, transmite pentru o perioada determinata dreptul de folosinta asupra unui bun al carui proprietar este, celeilalte parti, denumita locatar/utilizator, la solicitarea acesteia, contra unei plati periodice, denumita rata de leasing, iar la sfarsitul perioadei de leasing, locatorul /finantatorul se obliga sa respecte dreptul de optiune al locatarului/utilizatorului de a cumpara bunul, de a prelungi contractul de leasing fara a schimba natura leasingului ori de a inceta raporturile contractuale.
Leasingul reprezintă o formă modernă de finanţare care implică transferarea către Utilizator a dreptului de folosinţa împreună cu toate riscurile şi beneficiile aferente dreptului de proprietate asupra bunului ce face obiectul finanţării, în schimbul unei plăţi periodice numită rată de leasing. Utilizatorul persoana juridica înregistrează bunul în gestiune, îl amortizează pe perioada contractului, având dreptul de a deveni proprietarul lui la sfârşitul contractului de leasing.
În cadrul operaţiunilor de leasing, calitatea de utilizator o poate deţine orice persoană fizică sau juridică, română sau străină.
Persoanele fizice achizitioneaza prin leasing financiar in general, autoturisme.
Bunurile achizitionate de catre persoanele juridice se inscriu in categoria autovehiculelor: atat autoturisme cat si vehicule pentru transportul de marfa (autoutilitare, camioane, remorci) dar si in categoria echipamentelor (agricole, de productie, constructii, IT sau medicale). Pentru finantarea activelor mentionate, unele societati de leasing au adaptat impreuna cu furnizorii colaboratori, oferta adresata clientilor, oferind structuri speciale de costuri, avans si perioada de finantare.
Pe langa activele mentionate, leasingul financiar se preteaza si pentru finantarea de active imobiliare cum ar fi construcţiei sau achiziţia de imobile cu destinaţie comercială sau industrială (producţie) si de asemenea pentru finantarea unor active mai speciale din sfera energiei regenerabile, aviatie, ambarcatiuni cat si active destinate utilizarii de catre entitatile publice (leasingul public).
|
|
Leasing-ul operational
Leasingul operațional presupune folosirea efectivă a bunului finanțat pe o perioadă de timp, fara asumarea unor riscuri și cu beneficii aferente. Mai este utilizat si sub denumirea de inchiriere pe termen lung.
Aceasta operatiune oferă oportunitatea externalizării serviciilor de mentenanță și a gestionării costurilor legate de administrarea parcului auto. Este o solutie extrabilant, neintrand in calculul gradului de indatorare, finantatorul preluand costurile cu deprecierea si amortizarea.
Leasingul operational nu presupune avans.iar ratele sunt egale si deductibile pentru intreaga perioada a contractului; Se realizeaza o bugetare perfecta pe termen lung a cheltuielilor cu flota auto si reinnoirea periodica a flotei;
Finantatorul preia asupra sa toate responsabilitățile flotei date în folosință, respectiv plata taxelor și a asigurărilor, reparații, revizii, schimbarea anvelopelor, asistenta rutiera.
Chiria este compusă din amortizare și beneficiul companiei de leasing. Rata totala lunara este formata din chirie si partea aferenta serviciilor de management de flote.
Birocrație redusă și, ca atare, o încărcare mult diminuată a departamentelor de contabilitate.
La finalul contractului, utilizatorul poate alege să-l prelungească. Utilizatorul nu are riscul asupra valorificarii bunului, avand in vedere faptul ca la sfarsit de contract, il returneaza companiei de leasing operational.
Contractul de leasing operational are o durata minima de 1 an si o durata maxima de 57 luni (conform legislatiei, perioada maxima de acordare a unui leasing operational se calculeaza prin aplicarea unui procent de 80% la perioada de amortizare a bunului. In cazul autoturismelor, perioada maxima de amortizare este de 6 ani (72 luni) 72 x 80% = 57 luni).
Valoarea totala a componentei financiare a ratelor de leasing (depreciere plus dobanda), este mai mica sau egala cu valoarea de cumparare a masinii.
|
|
Creditul auto
Spre deosebire de leasing, in cazul creditului proprietarul bunului este clientul (utilizatorul) inca de la inceputul perioadei de creditare, iar imprumutul se achita prin rate lunare.
Creditul este garantat cu autoturismul achizitionat si polita de asigurare CASCO cesionata in favoarea finantatorului. Riscul uzurii morale a bunului si/sau degradarea in timp sunt suportate de catre beneficiar,
Unele banci finanteaza doar masini noi, altele si noi si rulate. Creditul auto se poate contracta cu sau fara avans din partea solicitantului, in functie de finantator, iar perioada de finantare este de obicei pana la 5 ani.
In principal, documente necesare sunt: copie act de identitate, factura utilitati, adeverinta salariu tip, documente care atesta alte angajamente de plata (daca este cazul), factura proforma de la dealer.
Pentru calculul gradului de indatorare, in functie de finantator, se pot lua in calcul veniturile din salarii, veniturile obtinute de navigator, drepturi de autor, chirii, dividende, venituri din activitati liberale, pensii, diurna, rente viagere, contracte de management, venituri obtinute in baza unui contract de mandat.
Creditul auto se poate solicita si primi direct la dealerii auto, parteneri ai societatilor finantatoare.
|
|
Sale and lease back
"Sale and lease back" este o operatiune de leasing in care utilizatorul este si furnizorul bunului finantat, societatea de leasing achizitionind de la acesta bunul la o valoare agreata.
Printr-o astfel de operatiune se realizeaza finantarea utilizatorului, prin scoaterea in afara bilantului contabil a unui bun aflat in proprietate, urmand ca acesta sa fie reachizitionat la finele contractului de leasing.
In cazul bunurilor utilizate, in general este nevoie de evaluarea acestora pentru stabilirea de catre finantator a structurii de finantare.
Aceasta operatiune se poate realiza atat prin leasing financiar cat si operational.
|
|
|
|
Asigurarea vehiculelor |
|
Asigurarea CASCO
Asigurarea CASCO este o asigurare auto facultativa care despagubeste daunele produse pentru propriul autovehicul. In cazul autovehiculelor finantate prin leasing sau credit auto, asigurarea CASCO este obligatorie.
Utilizatorul in cadrul contractului de leasing este obligat sa incheie in calitate de contractant, cu
asiguratorul pe care il alege dintre cei agreati de catre finantator, o polita de asigurare impotriva tuturor riscurilor (inclusiv furt, coliziuni, accidente, caderea unor corpuri pe Bun, inundatii, samd) care sa acopere si pagubele si cheltuielile accesorii necesare dupa producerea riscului asigurat, cheltuielile de transport, samd.
In cazul autovehiculelor rulate, se efectueaza inspectia de risc, de catre un reprezentant al companiei de asigurari, pentru stabilirea avariilor existente. La aparitia unei daune, polita CASCO nu le va despagubi si pe acestea. Se efectueaza fotografii ale masinii, se evidentiaza si se noteaza modificarile si imbunatatirile aduse masinii de la cumpararea ei si se pun sub clauza eventualele daune existente, care nu vor fi despagubite la momentul incasarii politei CASCO. In urma acestei inspectii se incheie un raport de inspectie..
Este necesara parcurgerea cu atentie a clauzelor contractuale, mai ales a celor referitoare la riscurile acoperite in asigurare, excluderi, valoarea fransizei, proceduri de avizare si lichidare a daunei.
Raspunderea asiguratorului incepe dupa 24 de ore de la expirarea zilei in care s-a platit asiguratorului prima de asigurare (sau prima rata), s-a intocmit si semnat contractul de asigurare si s-a efectuat inspectia de risc pentru autovehicul .
Raspunderea societatii privind o asigurare casco inceteaza la ora 24.00 a ultimei zile din perioada pentru care s-a incheiat asigurarea si s-au platit primele de asigurare datorate. In situatia in care asiguratul si-a instrainat autovehiculul asigurat, el poate solicita in scris, in termen de 6 luni, beneficiind in continuare de bonusurile acordate, incheierea unui nou contract de asigurare casco pentru un alt autovehicul detinut de acesta, daca nu s-au platit ori nu se datoreaza despagubiri pentru acel contract.
Despagubirea se va face in limita sumei asigurate. Stabilirea cuantumului despagubirilor se face de catre asigurator in baza documentatiei complete privind cauzele si imprejurarile in care s-a produs riscul asigurat.
In caz de dauna totala a autovehiculului, contractul de leasing poate inceta, ulterior momentului creditarii contului bancar al finantatorului de catre asigurator cu suma asigurata sau contravaloarea despagubirii, daca partile implicate nu au convenit altfel.
Despagubirea va fi achitata de catre asigurator finantatorului. In cazul in care despagubirea este acordata integral, valoarea acesteia va fi calculata ca diferenta dintre suma asigurata si valoarea epavei evaluata de asigurator si alte costuri suplimentare solicitate de acesta, cum ar fi cu titlu de exemplu dar fara a se limita la primele de asigurare pana la sfarsitul anului de asigurare, costuri de transport, etc.
Finantatorul se obliga sa restituie utilizatorului diferenta dintre despagubirea incasata (la care se adauga contravaloarea epavei (in cazul in care aceasta suma a fost incasata) si sumele datorate de Utilizator in baza contractului (facturi emise si neachitate, dobanzi de intarziere, comisionul de inchidere, la care se adauga capitalul nefacturat, comisionul de rambursare anticipata, orice cost legat de depozitarea epavei, diferenta dintre valoarea reala a epavei si cea estimata de asigurator in cazul in care starea epavei este diferita de cea din momentul producerii accidentului, toate costurile si comisioanele datorate de Utilizator in legatura cu incetarea Contractului in privinta bunului declarat dauna totala.
In cazul unui furt total, asiguratorul va astepta raspunsul politiei (constatarea furtului) si in cazul in care asiguratul pune la dispozitie toata documentatia necesara, conform politei, asiguratorul va plati despagubirea.
Fransiza
Fransiza este partea daunei suportate de catre asigurat (calculata ca procent din suma asigurata sau o suma fixa). La asigurarile Casco, fransizele se practica mai ales pentru riscul de furt, optional pentru avarii partiale si totale. Scopul este de a creste grija proprietarului fata de autovehiculul asigurat, incercand sa limiteze astfel cazurile de dauna. Cu cat este mai mare fransiza, cu atat va fi mai mica prima de asigurare.
Casco extern
Daca plecati cu autovehiculul in strainatate, asigurati-va ca aveti extindere CASCO in afara tarii. Unii asiguratori ofera din start extindere CASCO in UE si in Spatiul Economic European. Daca nu aveti, mergeti la societatea de asigurari cu minim o zi lucratoare inainte si solicitati extinderea. Unele societati ofera extindere automata daca ati incheiat si polita RCA la aceeasi societate.
|
|
Asigurarea RCA
In traficul aglomerat de astazi, o neatentie se poate solda cu o avarie pe care o putem provoca altui participant la trafic.
Cu totii gresim si pentru a depasi aceasta situatie neplacuta este obligatoriu sa avem incheiata polita RCA. Asigurarea RCA nu inseamna doar obligatie si responsabilitate. Este nevoie sa ne asiguram ca persoana care a suferit o dauna este despagubita. In caz contrar, aceasta se poate indrepta impotriva noastra in justitie pentru recuperarea pagubei.
In cazul leasingului, utilizatorii sunt obligati sa aiba polita RCA in valabilitate, pe parcursul derularii contractului.
Se pot asigura RCA:
- Autovehiculele inmatriculate in Romania: definitiv, provizoriu sau temporar;
- Autovehicule inregistrate in Romania: tramvaiele, troleibuzele, mopedele, masinile si utilajele autopropulsate utilizate in: constructii, agricole, forestiere; tractoarele care nu se supun inmatricularii.
Riscuri acoperite:
- Pagube materiale, vatamari corporale sau deces, produse tertilor din culpa asiguratului;
- Pagubele produse ca urmare a lipsei de folosinta a autovehiculului avariat;
- Cheltuielile de judecata efectuate de persoana prejudiciata.
Dupa caz, polita mai poate include urmatoarele servicii:
- asistenta la locul producerii evenimentului rutier sau defectarii autovehiculului asigurat;
- tractarea autovehiculului defect/avariat;
- transportul soferului, pasagerilor si a bagajelor;
- cazarea la hotel a soferului si pasagerilor;
- repatrierea autovehiculului.
Cum se primeste despagubirea?
In cazul in care accidentul a avut loc numai intre doua autovehicule si s-a soldat numai cu pagube materiale, nu este necesar ca documentele de despagubire sa fie intocmite de Politie, ci ele pot fi intocmite si semnate de posesorii autovehiculelor implicate in accident, direct la biroul de daune al companiei de asigurari, care la randul ei va emite documentele de intrare in reparatie a autovehiculului.
Valabilitatea politei RCA
RCA se incheie in general pe o perioada de 6 luni sau 12 luni. Se poate incheia si doar pentru 1 luna, dar numai pentru obtinerea numerelor provizorii , daca posesorului autovehiculului i s-a eliberat o autorizatie provizorie de circulatie.
Limitele de despagubire
Sunt stabilite de ordinul emis de Autoritatea de Supraveghere Financiara. Pentru accidente produse in afara Romaniei, se aplica legislatia din statul respectiv precum si limitele de despagubire aferente.
Fiecare societate de asigurari isi stabileste anumite limite maxime ale despagubirilor pe care le pot acorda pentru daune provocate de conducatorul autoturismului, asigurat printr-o polita RCA.
În anul 2016, valoarea maxima a despagubirilor in caz de accident este:
- 1.000.000 de euro, pentru pagube materiale produse in unul si acelasi accident, indiferent de numarul persoanelor pagubite;
- 5.000.000 de euro, pentru vatamări corporale si decese, inclusiv pentru prejudicii fara caracter patrimonial produse in unul si acelasi accident, indiferent de numarul persoanelor pagubite.
Ce influenteaza pretul asigurarii RCA?
- tipul de persoana (fizica sau juridica)
- tipul de autovehicul (autoturism, autovehicul de transport, tractoare rutiere, autoutilitare, remorci, semiremorci)
- capacitate cilindrica (ex: pana in 1200 cmc, peste 2000 cmc)
- marca si modelul autoturismului
- data obtinerii permisului
- scopul in care este folosita masina, mediul de provenienta (rural sau urban)
- sistemul bonus-malus
In cazul contractelor de leasing, asiguratul este persoana juridica, societatea de leasing fiind proprietara autovehiculului.
Sistemul bonus-malus se aplica de la 1 ianuarie 2010 si functioneaza astfel: daca un sofer a cauzat daune aferente asigurarii RCA va plati mai mult pentru prima de asigurare, iar daca nu a cauzat accidente va beneficia de reducere. Sistemul cuprinde14 clase de bonus (numerotate de la B0 la B14 ) si 8 clase de malus (numerotate de la M1 la M8). Sistemul se raporteaza la anul anterior datei emiterii politei. Se porneste de la B0. In acest caz nu se aplica nicio penalizare si nicio reducere si este alocat atunci cand un sofer inmatriculeaza o masina noua.
Sistemul bonus malus se aplica si pentru persoanele juridice,
Regresul RCA
Este o facilitatea pusa la dispozitia clientilor CASCO atunci cand vinovat de producerea accidentului este conducatorul unui alt autovehicul identificat, avand o polita RCA in valabilitate. Astfel, despagubirea se va face in baza propriei polite CASCO, iar societatea de asigurari va face ulterior demersurile pentru recuperarea sumei de la asiguratorul celuilalt conducator.
|
|
Cartea verde
Polita Carte Verde este corespondentul politei de asigurare RCA atunci cand circulati in afara granitelor Romaniei.
Astfel, daca sunteti vinovat de producerea unui accident de circulatie in strainatate, cei prejudiciati vor fi despagubiti prin polita dumneavoastra Carte Verde. In acelasi timp, daca, pe teritoriul Romaniei, sunteti accidentat de un autovehicul inmatriculat in afara tarii noastre, veti fi despagubit prin polita Carte Verde a respectivului sofer/autovehicul.
Cartea Verde eliberata odata cu polita RCA, va avea valabilitate in mod obligatoriu in Statele Spatiului Economic European, in Elvetia, Croatia si Andora. Pentru celelalte state ale caror Birouri Nationale au aderat la Sistemul International Carte Verde (cum ar fi: Moldova, Ukraina, Rusia, Turcia, Serbia,Muntenegru, etc), asiguratorii pot acorda acoperire in baza Cartii Verzi eliberate odata cu polita RCA, dar nu sunt obligati sa faca acest lucru.
Pe spatele politei Carte Verde puteti gasi adresele birourilor asiguratorilor auto din tarile respective, unde va puteti adresa in caz de accident.
Tarile incluse in polita standard sunt urmatoarele:
(A)Austria
(AND) Andorra
(B) Belgia
(BG) Bulgaria
(CH) Elvetia
(CY) Cipru
(CZ) Cehia
(D) Germania
(DK) Danemarca
(E) Spania
(EST) Estonia
(F) Franta (FIN) Finlanda
(GB) Marea Britanie
(GR) Grecia
(H) Ungaria
(HR) Croatia
(I) Italia
(IRL) Irlanda
(IS) Islanda
(L) Luxemburg
(LT) Lituania
(LV) Letonia
(M) Malta (N) Norvegia
(NL) Olanda
(P) Portugalia
(PL) Polonia
(RO) Romania
(S) Suedia
(SK) Slovacia
(SLO) Slovenia
Tarile care nu sunt incluse in polita standard (depinde de politica asiguratorului dumneavoastra Carte Verde daca va percepe o taxa suplimentara):
(AL) Albania
(BIH) Bosnia si Hertegovina
(BY) Belarus
(IL) Israel
(IR) Iran
(MA) Maroc
(MD) Moldova
(MK) Macedonia (RUS) Rusia
(SBK)Serbia si Muntenegro
(TU) Tunisia
(TR) Turcia
(UA) Ukraina
|
|
Daune produse vehiculului
In cazul in care ati fost implicat intr-un accident si autovehiculul dumneavoastra a fost avariat, trebuie sa parcurgeti urmatorii pasi:
Luati masuri pentru limitarea pagubelor (cu respectarea legislatiei rutiere), pastrarea si paza autovehiculului sau a partilor componente ramase.
Conform legislatiei in vigoare, in prima etapa, trebuie sa instiintati imediat Politia. Solicitati eliberarea documentelor privind cauzele si împrejurarile producerii evenimentului si pagubele provocate:
• Autorizatia de reparatie si/sau procesul verbal de constatare a accidentului daca în accident a fost implicat si un alt autovehicul decat al dumneavoastra.
• Autorizatia de reparatie daca în accident a fost implicat doar autovehiculul dumneavoastra sau avarierea are autor necunoscut.
• Adeverinta privind reclamarea furtului (în caz de furt al autovehiculului sau al unor parti componente)
• Daca dauna a fost produsa de un alt autovehicul Polita RCA a proprietarului acestuia.
Daca autoturismul este in leasing, anuntati societatea de leasing în vederea obtinerii:
• Imputernicirii de reprezentare din partea proprietarului în vederea solutionarii daunei.
• Copia politei CASCO în cazul în care nu o detineti.
Contactati asiguratorul pentru efectuarea constatarii si deschiderea dosarului de dauna (în 48 h de la producerea evenimentului, în caz de avarii si 24 h de la producerea evenimentului în caz de furt):
• Daca evenimentul s-a produs din vina dumneavoastra sau din alte cauze (ex: dauna în parcare, furt cu autor neidentificat) contactati asiguratorul emitent al politei Casco
• Daca evenimentul s-a produs din vina unui tert autovehicul identificat în documentele de la Politie, contactati asiguratorul emitent al politei RCA a vinovatului.
Pentru efectuarea constatarii trebuie sa prezentati asiguratorului urmatoarele documente:
• Talonul autovehicului (original) ;
• Imputernicirea eliberata de societatea de leasing daca autovehiculul este in leasing;
• Documentele eliberate de Politie (original);
• Permis de conducere si document de identitate ale persoanei care a condus autovehiculul (copie);
• Polita casco (copie) sau polita RCA a vinovatului (copie);
• Alte documente privind cheltuieli anexe, daca sunt acoperite de asigurare (ex: cheltuieli privind transportul autovehiculului la service-ul cel mai apropiat de locul accidentului).
In urma constatarii daunei partiale, asiguratorul va elibera o nota de constatare a pagubelor pe baza careia se va efectua reparatia. In cazul în care service-ul constata ca avariile sunt mai complexe decat cele constatate de inspectorul de dauna se impune contactarea asiguratorului pentru reconstatare. Efectuarea reparatiei se efectueaza de catre o unitate service agreata de asigurator, preferabil una care are conventie de decontare directa cu asiguratorul.
In caz contrar, dupa efectuarea reparatiei, pentru acordarea despagubirii este necesar sa depuneti la asiguratorul unde ati deschis dosarul de dauna urmatoarele documente:
• Factura si devizul de reparatie emise de service pe numele utilizatorului (original);
• Cererea de despagubire de la asigurator (original) ;
• Pentru furturi auto este necesara Adeverinta privind reclamarea furtului emisa de Politie (original) iar dupa 60 de zile de la data reclamarii furtului total, adeverinta de la Politie ce confirma ca autovehiculul furat nu a fost gasit pîna în momentul respectiv (original);
• Alte documente solicitate de asigurator;
In relatia cu asiguratorul, imputernicirea primita de la societatea de leasing va da dreptul sa semnati toate documentele necesare dosarului de dauna.
Puteti recupera autovehiculul dupa ce asiguratorul transmite acordul de plata service-ului (daca autovehiculul a fost reparat într-un service cu decontare directa) sau dupa ce dumneavoastra ati achitat contravaloarea reparatiei (daca service-ul nu are acord de decontare directa cu asiguratorul).
Factura emisa de service pe numele utilizatorului va fi depusa la asigurator pentru a va recupera banii. In caz de furt al autovehiculului, trebuie sa depuneti la asigurator talonul sau autorizatia de circulatie provizorie in original, precum si toate randurile de chei si toate telecomenzile aferente. Neindeplinirea acestei obligatii conduce la excluderea de la plata a dosarului de dauna.
|
|
Procura de iesire din tara
Eliberarea procurii de iesire din tara (pentru autovehiculele aflate in leasing) se face in general doar in conditiile in care toate obligatiile financiare sunt achitate atat in ceea ce priveste contractul de leasing cat si asigurarile RCA si CASCO.
Pentru obtinerea procurii se transmite o solicitare scrisa catre societatea de leasing, care sa contina urmatoarele informatii:
• datele de identificare ale autoturismului;
• datele de identificare ale persoanei care va conduce autoturismul;
• denumirea tarilor in care veti circula (destinatie si tranzit)
• perioada pe care se doreste eliberarea procurii.
In vederea receptionarii procurii de iesire din tara, unele societati de leasing pot fi contactate si telefonic. Procura se poate emite pe o perioadă determinate care difera in functie de finantator.
|
|
Procura de reprezentare in caz de dauna
In cazul in care ati fost implicat intr-un accident si autovehiculul dumneavoastra aflat in leasing a fost avariat, trebuie sa anuntati societatea de leasing în vederea obtinerii imputernicirii de reprezentare din partea proprietarului în vederea solutionarii daunei.
Pentru efectuarea constatarii trebuie sa prezentati asiguratorului, pe langa documentele specifice deschiderii dosarului de dauna, si imputernicirea eliberata de societatea de leasing daca autovehiculul este in leasing;
In relatia cu asiguratorul, imputernicirea primita de la societatea de leasing va da dreptul sa semnati toate documentele necesare dosarului de dauna.
|
|
|
|
Inregistrarea vehiculelor |
|
Inmatricularea vehiculului
Societatile de leasing in calitate de proprietari - finantatori ai autovehiculului se ocupa de inmatricularea acestuia. Documentele necesare inmatricularii definitive :
• Cartea de identitate a vehiculului
• Documentul care atesta proprietatea, respectiv factura emisa de furnizor/dealer
• Fisa de inmatriculare
• Dovada achitarii de catre proprietar a taxei de poluare
• Actul de identitate / certificatul de inregistrare fiscala al utilizatorului.
Pentru a incepe procesul de inmatriculare furnizorul / dealer-ul auto trebuie sa trimita catre societatea de leasing in cel mai scurt timp posibil cartea de identitate a autovehiculului si documentul care atesta proprietatea.
Societatile de leasing acorda asistenta clientilor persoane fizice sau juridice in procesul de completare a documentelor pentru inregistrarea la Directia de Taxe si Impozite Locale si vizarea Fisei de inmatriculare, document necesar pentru inmatricularea definitiva.
La finalul contractului de leasing, in urma transferului dreptului de proprietate a autovehiculului si a receptionarii documentelor finale din partea finantatorului, utilizatorul are responsabilitatea inmatricularii autoturismului.
In cazul in care numerele de inmatriculare sunt expirate, se poate obtine, contra cost, un set de numere provizorii valabile 30 zile, in baza unui dosar care cuprinde documentele de mai jos:
• Actul constatator de inchidere vamala si ordinele de plata aferente(copie);
• Certificatul de inmatriculare al autoturismului cu stampila la rubrica ’’Instrainat catre”;
• Numerele de inmatriculare (unde este cazul);
• Factura de transfer propietate;
• RCA- Polita de Raspundere Civila Auto valabila(copie);
• Cererea de inmatriculare;
• Actul de identitate / Codul unic de inregistrare(copie)
• Delegatie din partea firmei (in cazul persoanelor juridice);
Pasii ce trebuie parcursi in vederea inmatricularii, in cazul in care autoturismul este bun intern (autoturism deja inmatriculat cu numere definitive la inceputul contractului de leasing) sunt urmatorii:
• Depunerea documentatiei la Diectia de Impozite si Taxe Locale pentru luarea in evidenta a platii impozitului (documentele necesare: cartea de Identitate, certificatul de atestare fiscala, fisa fiscala intocmita de societatea de leasing);
• Depunerea documentatiei la Politia Romana: factura de transfer proprietate, cartea de identitate a vehiculului, fisa fiscala cu viza obtinuta de la Directia de Impozite si Taxe Locale, certificatul fiscal, asigurarea RCA, certificat de inmatriculare al autoturismului cu stampila societatii de leasing la rubrica ’’Instrainat catre”; numerele de inmatriculare (unde este cazul); cerere de inmatriculare; act de identitate/CUI; delegatie din partea firmei (in cazul persoanelor juridice); set copii dupa toate documentele;
In cazul autovehiculelor finantate prin credit auto, imprumutatul va depune direct documentatia atat pentru inmatricularea provizorie cat si pentru inmatricularea definitiva.
|
|
Pierderea talonului
In aceasta situatie, utilizatorul trebuie sa prezinte catre societatea de leasing copia actului de identitate a solicitantului si a certificatului de inregistrare pentru persoane juridice dupa caz, declaratia care semnaleaza furtul sau pierderea si o solicitare scrisa pentru emiterea unui nou certificat. Societatea de leasing depune solicitarea catre Politia Romana. In momentul obtinerii noului certificat de inmatriculare utilizatorul este invitat la sediul societatii de leasing pentru a i se inmana talonul (in cazul in care este din Bucuresti) sau ii va fi trimis prin intermediul postei rapide (daca utilizatorul este din provincie).
In cazul autovehiculelor finantate prin credit auto, imprumutatul va depune direct documentatia pentru obtinerea talonului.
|
|
Pierderea placilor de inmatriculare
In aceasta situatie, utilizatorul trebuie sa prezinte catre societatea de leasing dovada de la politie in original conform careia s-a pierdut placuta (sau declaratie pe propria raspundere) si o copie a certificatului de inmatriculare (talon auto), copie carte identitate solicitant. Societatea de leasing depune solicitarea catre Politia Romana. In momentul obtinerii noilor placute de inmatriculare, utilizatorul este invitat la sediul societatii de leasing pentru a i se inmana placile (in cazul in care este din Bucuresti) sau ii vor fi trimise prin intermediul postei rapide (daca utilizatorul este din provincie).
In cazul autovehiculelor finantate prin credit auto, imprumutatul va depune direct documentatia pentru obtinerea placilor de inmatriculare.
|
|
Recuperare talon retinut de Politia Romana
In aceasta situatie, utilizatorul trebuie sa prezinte catre societatea de leasing copia cartii de identitate a solicitantului, dovada in original de la politie conform careia s-a ridicat talonul precum si documentele justificative pentru recuperare (ex: dovada efectuarii inspectiei tehnice provizorii, dovada detinerii rovinietei, etc.). In momentul recuperarii certificatului de inmatriculare, utilizatorul este invitat la sediul societatii de leasing pentru a-l ridica (in cazul in care este din Bucuresti) sau ii va fi trimis prin intermediul postei rapide (daca are domiciliul in provincie).
In cazul autovehiculelor finantate prin credit auto, imprumutatul va depune direct documentatia pentru recuperarea talonului.
|
|
|
|
Impozit / taxe |
|
Impozitul auto
Potrivit Codului Fiscal, impozitul pe maşini este calculat în funcţie de capacitatea cilindrică a motorului, prin înmulţirea fiecărei grupe de 200 cmc sau fracţiune din aceasta cu o sumă corespunzătoare. Impozitul anual pentru un autoturism se calculează în funcție de capacitatea cilindrică a motorului, însă acesta variază de la un județ la altul, în funcție de actele normative ale fiecărui consiliu local.
Pe parcursul derularii contractului de leasing, utilizatorul autovehiculului este obligat sa achite impozitul pe mijloacele de transport direct la Directia de Impozite si Taxe Locale unde autovehiculul a fost luat in evidenta.
Pe parcursul derularii contractului de credit auto, impozitul pe mijloacele de transport este achitat direct de catre imprumutat la Directia de Impozite si Taxe Locale unde autovehiculul a fost luat in evidenta.
|
|
Timbrul de mediu
Pentru bunurile in legatura cu care se datoreaza timbrul de mediu (sau alte taxe similare), utilizatorul trebuie sa achite societatii de leasing contravaloarea timbrului de mediu pentru autovehicule.
Costul reprezentand contravaloarea acestui timbru de mediu pentru autovehicule este datorat si platibil de catre utilizator conform clauzelor contractului de leasing, ulterior achitarii acestuia de catre societatea de leasing autoritatilor competente. Acest cost reprezinta contravaloarea timbrului de mediu pentru autovehicule si este achitat de catre societatea de leasing autoritatilor competente potrivit calculatiei efectuate de catre autoritati in baza regulilor stabilite in actele normative in vigoare care reglementeaza aplicabilitatea acestei taxe, calcul ce nu implica in niciun fel responsabilitatea societatii de leasing.
In cazul creditului auto, timbrul de mediu este achitat direct de catre imprumutat, autoritatilor competente.
|
|
Taxa de drum
Pe parcursul derularii atat al contractului de leasing cat si al contractului de credit auto, taxa de utilizare a drumurilor (rovinieta) va fi achitata de catre utilizator in cazul leasingului, respectiv de catre proprietarul autovehiculului in cazul creditului.
|
|
|
|
Intretinerea vehiculelor |
|
Inspectia tehnica periodica (ITP)
Inspectia tehnica periodica (ITP) este obligatorie pentru orice vehicul care circula pe drumurile publice. In cazul autoturismelor de uz personal, ITP se efectueaza o data la doi ani, de catre Registrul Auto Roman, prin reprezentantele sale teritoriale sau prin operatorii economici autorizati.
Potrivit Ordinului Ministerului Transporturilor nr. 2.133/2005 care reglementeaza conditiile in care se efectueaza ITP, obligatia efectuarii inspectiilor periodice, precum si a respectarii periodicitatii acestora revine detinatorului legal al autovehiculului.
Actul normativ mentionat mai stabileste ca termenul pentru efectuarea primei ITP se socoteste de la data primei inmatriculari, iar pentru urmatoare inspectie tehnica, de la data celei precedente.
Periodicitatea efectuarii ITP
Periodicitatea efectuarii ITP este diferita in functie de tipul de vehicul, in cazul autoturismelor de uz personal, inspectia tehnica fiind obligatorie o data la doi ani.
Inspecţia la 6 luni este obligatorie pentru autovehiculele utilizate pentru învăţarea conducerii auto care au, în afara locului conducătorului, mai mult de 8 locuri pe scaune;
Inspecţia la 1 an este obligatorie pentru autovehiculele utilizate pentru învăţarea conducerii auto, cu excepţia celor de mai sus.
Autovehiculele destinate transportului de persoane care au, în afara locului conducătorului, mai mult de 8 locuri pe scaune, inclusiv cele utilizate pentru învăţarea conducerii auto, precum şi autovehiculele utilizate pentru transportul de persoane în regim de taxi sau în regim de închiriere se supun primei ITP la un an, dacă la data primei înmatriculări în România au fost noi.
ITP la vehiculele agreate pentru transportul mărfurilor periculoase, la vehiculele destinate exclusiv transportului de butelii de gaze, la remorcile-cisternă lente destinate transportului de mărfuri periculoase, la vehiculele istorice, la autovehiculele destinate competiţiilor sportive, la vehiculele cu caracteristici speciale, la maşini şi utilaje autopropulsate pentru lucrări, cu excepţia maşinilor şi utilajelor autopropulsate pentru lucrări cu o viteză maximă constructivă care nu depăşeşte 25 km/h, la vehiculele radiate din evidenţă care au fost înmatriculate ori înregistrate anterior în România, în vederea înmatriculării sau a înregistrării acestora, la vehiculele înmatriculate în alte state, precum şi inspecţia tehnică în vederea redobândirii certificatului de înmatriculare sau a certificatului de înregistrare se efectuează numai de personalul RAR.
Cu ocazia inspectiei tehnice periodice, vehiculului ii este verificata si apreciata starea tehnica, existenta dotarilor obligatorii din punct de vedere al sigurantei circulatiei rutiere, protectiei mediului si utilizarii conform destinatiei.
In intervalul dintre doua ITP, detinatorul vehiculului rutier are obligatia de a asigura mentinerea acestuia intr-o stare tehnica corespunzatoare, in vederea incadrarii in normele tehnice privind siguranta circulatiei rutiere, protectia mediului si in categoria de folosinta conform destinatiei, utilizand in acest scop numai sisteme, echipamente, componente, entitati tehnice, piese de schimb, materiale de exploatare si dotari obligatorii de origine sau omologate/certificate conform legislatiei in vigoare.
Acte necesare la efectuarea ITP
- Certificatul de inmatriculare al autovehiculului sau autorizatia provizorie de circulatie;
- Cartea de identitate a autovehiculului (in cazul in care masina este in leasing sau apartine unei societati comerciale, se accepta o copie dupa cartea de identitate a masinii, stampilata de proprietar, pe care sa apara si mentiunea “conform cu originalul”);
- Cartea de identitate a conducatorului auto care prezinta autoturismul la inspectie;
- Polita RCA, valabila la data la care se efectueaza ITP.
ITP se poate efectua la orice statie autorizata RAR, indiferent de judetul in care este inmatriculat autoturismul.
Pretul inspectiei tehnice periodice difera in functie de unitatile service care o efectueaza, pentru autoturisme, fiind cuprins cu aproximatie intre 50 si 150 de lei.
Prezenta proprietarului la ITP nu e obligatorie. Autoturismul poate fi adus pentru verificare de orice persoana, cu conditia ca aceasta sa prezinte toate documentele solicitate.
Ce se verifica la ITP
Autoturismele prezentate la inspectia tehnica periodica trebuie sa fie curate, respectiv caroseria, sasiul si elementele ce urmeaza sa fie verificate.
Operatiuni efectuate: identificarea masinii (se verifica seria caroseriei si a motorului), verificarea aspectului exterior/interior al masinii, verificarea instalatiei electrice, testarea franelor cat si functionarea farurilor, stopurilor si semnalizarii.
De asemenea, sunt inspectate mecanismul de directie, rotile si jantele si se inregistreaza nivelul de emisii poluante ale masinii. Autoturismul va fi de asemenea, fotografiat.
În cazul în care la identificare se constată necesitatea respingerii, persoana care a prezentat vehiculul este obligata sa remedieze problemele care au condus la respingere.
Daca in termen de 30 de zile calendaristice de la data primei prezentari la ITP, defectele constatate au fost remediate, verificarea se face numai la ansamblurile (sistemele) la care s-au constatat defectele iar in caz de conformitate, inspectorul tehnic va emite certificatul de inspectie tehnica periodica.
În cazul depăşirii termenului de 30 de zile calendaristice de la data primei prezentări se va efectua o nouă ITP.
Dacă vehiculul corespunde cerinţelor tehnice precizate în planul de operaţiuni corespunzător sau prezintă numai defecte încadrate în grupa DMi (defectiuni minore), inspectorul tehnic sau inspectorul RAR:
• consemnează în raportul de ITP sau în raportul de verificare RAR “Bun tehnic” sau “Bun tehnic cu DMi”;
• semnează şi ştampilează raportul, îl înregistrează în baza naţională de date cu inspecţii tehnice periodice şi aplică pe raport matca elementului de securizare;
• consemnează în anexa la certificatul de înmatriculare data-limită până la care trebuie efectuată următoarea ITP, semnează şi ştampilează anexa, notează în anexă codul de tranzacţie/numărul de înregistrare al ITP şi aplică pe anexă elementul de securizare corespunzător;
• emite certificatul de inspecţie tehnică periodică, îl semnează, îl ştampilează şi îl înmânează persoanei ce a prezentat vehiculul la ITP;
• aplică pe placa cu numărul de înmatriculare din faţă ecusonul corespunzător ITP, cu excepţia remorcilor, a autovehiculelor cu două sau 3 roţi şi a cvadriciclurilor, în cazul cărora acesta se aplică pe placa cu numărul de înmatriculare din spate;
• arhivează raportul de ITP sau raportul de verificare RAR completat, la el ataşându-se, după caz, buletinul de probă de la operaţiunea de verificare a emisiilor poluante şi/sau buletinul de probă de la operaţiunea de verificare a eficacităţii sistemului de frânare.
Vehiculul inspectat va rămâne permanent în incinta SITP, până la finalizarea înregistrărilor în baza naţională de date şi eliberarea documentelor aferente ITP.
Sanctiuni
Pentru conducerea pe drumurile publice a unui vehicul care nu corespunde din punct de vedere tehnic sau al carui termen de valabilitate a inspectiei tehnice periodice a expirat, Codul Rutier incadreaza contraventia la clasa IV de sanctiuni, amenda fiind cuprinsa intre 1125 si 2.500 de lei.
De asemenea, pe langa amenda, politistul rutier retine si certificatul de inmatriculare al masinii si elibereaza o dovada inlocuitoare cu drept de circulatie pentru 15 zile. In acest caz, detinatorul autovehiculului este obligat sa efectueze inspectia la una dintre reprezentantele Registrului Auto Roman.
Data expirarii valabilitatii ITP poate fi verificata in certificatul de inmatriculare al autoturismului. De asemenea, pe pagina de internet a Registrului Auto Roman se poate verifica daca un autoturism are o inspectie tehnica valabila.
|
|
Reviziile periodice
Revizia periodica a autoturismului dumneavoastra este deosebit de importanta pentru siguranta in trafic.
Producatorii auto recomanda efectuarea reviziei tehnice la un anumit numar de kilometri sau la un anumit interval de timp, de efectuarea acesteia depinzand, dupa caz, chiar acordarea garantiei de catre producator.
Pentru ca autoturismul sa fie mentinut intr-o stare tehnica corespunzatoare si pentru a se lua masuri la timp in caz de defectiuni, se recomanda ca in intervalul dintre revizii, detinatorul autoturismului sa urmareasca functionarea autoturismului si aspectul exterior al acestuia, prin urmatoarele operatiuni:
• verificarea functionarii sistemului de iluminare;
• verificarea starii anvelopelor (presiune, uzura, taieturi);
• verificarea starii caroseriei;
• verificarea nivelului lichidelor (de motor, antigel, servodirectie, lichid de frana si de spalare parbriz);
• spalarea autoturismului la interior si exterior;
Autoturismele au un sistem de semnalizare al intervalelor la care se efectueaza reviziile, prin aprinderea unui martor luminos specific in bord sau afisarea numarului de km ramasi pana la urmatoarea revizie.
Revizia tehnica (obligatorie la un anumit interval de timp sau la un anumit numar de kilometri), in functie de recomandarile producatorului, poate consta in:
• schimbul de ulei de motor, cu respectarea recomandărilor impuse de către producător privind tipul si cantitatea acestuia;
• schimbul filtrelor de ulei, de aer, de combustibil, de polen sau al bujiilor;
• verificarea scurgerilor de lichide
• verificarea etanseitatii conductelor si racordurilor;
• verificarea starii curelelor de transmisie, distributie, lantului unde este cazul;
• verificarea tensiunii de incarcare a bateriei;
• verificarea nivelului de ulei din sistemele de transmisie, cutie de viteze, reductoare si diferentiale;
• verificarea si stergerea codurilor de eroare;
• verificarea starii suspensiei, amortizoarelor, al articulatiilor si al sistemului de rulare;
• verificarea directiei si sistemului de franare;
• verificarea caroseriei si a functionarii echipamentelor din habitaclu (aer conditionat, geamuri, dezaburire, stergatoare);
• resetarea avertizarii de service;
Efectuarea la timp a reviziilor limiteaza aparitia unor defectiuni neprevazute, duce la utilizarea autoturismului in conditii de siguranta si ajuta la stabilirea unui plan de reparatii daca se constata defectiuni.
|
|
Pregatirea autovehiculului pentru iarna
Se execută la sfârșitul toamnei (în lunile octombrie - noiembrie), când autovehiculul trebuie sa fie pregătit pentru funcționarea pe timp de iarnă.
Cele mai importante lucrări pe care le presupune pregatirea pentru iarna:
• verificarea nivelului si densității lichidului de răcire și schimbarea acestuia dacă se impune;
• verificarea cu atenție a furtunurilor și colierelor de strângere;
• verificarea tensiunii de încărcare a acumulatorului cu verificarea densității și a nivelului electrolitului din acesta, starea și strângerea bornelor;
• verificarea bujiilor și înlocuirea lor dacă este necesar;
• verificarea funcționării sistemului de incalzire si dezaburire;
• schimbarea anvelopelor cu cele de iarnă, măsurarea presiunii de umflare și echilibrarea lor;
• schimbarea lichidului pentru spălarea parbrizului cu unul cu punctul de îngheț cât mai ridicat;
• verificarea si, daca este cazul, schimbarea lamelor ștergătoarelor;
• ungerea yalelor și a închizătorilor ușilor cu soluții speciale pentru lubrifiere și evitare a înghețului;
• tratarea chederelor ușilor cu ulei siliconic – se evită îmbătrânirea (coacerea) și lipirea de caroserie în timpul înghețurilor;
• este recomandata dotarea autovehiculului cu lanțuri, scule pentru dezăpezire, chiar și cu o pătură groasă, in caz de inzapezire;
|
|
Anvelopele de iarna
Motive care trebuie avute în vedere la cumpărarea anvelopelor de iarnă:
• Sunt mai eficiente în condiţii de temperaturi mai reduse: realizate dintr-un cauciuc cu formulă specială, anvelopele de iarnă facilitează controlul autoturismului pe drumuri cu gheaţă şi zăpadă;
• Asigură o tracţiune superioară: Anvelopele de iarnă prezintă blocuri late ale benzii de rulare şi canale suplimentare în banda de rulare, care formeaza asa-numitele „lamele”. Acestea oferă anvelopei aderenţa suplimentară necesară pentru a se adapta la drumurile acoperite cu zapada sau gheata;
• Asigura incredere şi control: Majoritatea şoferilor consideră că anvelopele de iarnă le oferă un plus de securitate atunci când conduc în condiții de iarnă dificile;
• Rentabilitate: Anvelopele de vară se uzeaza mult mai rapid decât cele de iarnă la temperaturi scăzute.
Recomandari
• Cumpăraţi întotdeauna un set complet. Combinaţia dintre anvelopele de iarnă şi cele de vară poate pune in pericol manevrabilitatea vehiculului si eficacitatea franarii. Pentru un şofat mai sigur, fără riscuri, asiguraţi-vă că toate anvelopele dvs. se potrivesc.
• Este important să montaţi acelaşi tip de anvelope (marcă şi profil) pe toate cele patru roţi ale vehiculului, pentru a putea beneficia de manevrabilitate şi performanţe de frânare foarte bune în orice condiţii de trafic.
• Efectuaţi regulat o verificare profesionistă a anvelopelor impreuna cu echilibrarea acestora şi verificarea geometriei roţilor. Echilibrarea anvelopelor vă asigură un şofat fără vibraţii. Nu numai că şofatul va deveni mai confortabil, dar se şi diminuează uzura anvelopelor şi a suspensiilor vehiculului. Un alt aspect pozitiv: sporiţi siguranţa dumneavoastră, a pasagerilor vehicului şi a celorlalţi participanţi la trafic.
• Nu montaţi niciodată o anvelopă a cărei origine nu o cunoaşteţi. Este vorba aici de achiziţionarea de anvelope cu un anumit grad de uzură sau anvelope ce echipează un vehicul uzat. Anvelopele uzate este posibil să fi fost expuse unei exploatări, întreţineri sau stocări improprii sau este posibil să fi suferit diverse deteriorări.
• Nu toate deteriorările pe care le are o anvelopă pot fi vizibile în exterior. De exemplu, reparaţiile improprii sau deteriorările interioare pot fi observate numai dacă anvelopa este inspectată pe partea interioară, după ce a fost demontată de pe jantă. Dacă se achiziţionează un vehicul la mâna a doua, anvelopele acestuia trebuie demontate şi supuse unei inspecţii de către un service profesionist.
• Durata de viaţă a unei anvelope depinde de o serie de factori precum: depozitarea, stivuirea, rotirea şi modul de exploatare al acesteia. Deoarece condiţiile de exploatare pot fi foarte diferite, stabilirea cu precizie a duratei de viaţă a unei anvelope nu este posibilă.
Puteţi însă să verificaţi când a fost fabricată anvelopa deoarece majoritatea producătorilor de anvelope utilizează pentru aceasta un sistem comun de codificare. Puteţi găsi acest cod pe flancul anvelopei. La anvelopele fabricate după 1999 ultimele patru cifre reprezintă data fabricaţiei. Primele două cifre dintre acestea patru indică săptămâna fabricaţiei, iar ultimele două anul fabricaţiei. De exemplu, o anvelopă marcată 1809 a fost fabricată în săptămâna 18 a anului 2009.
Anvelopele All-Season
În ţările în care temperatura scade rareori sub punctul de îngheţ iarna şi unde ninsorile sunt doar uşoare şi ocazionale, vă recomandăm să aveţi în vedere anvelopele all-season.
Anvelopele all-season respectă standarde de performanţă în condiții de iarnă şi poartă aceleaşi simboluri „M+S” şi „Fulg de zăpadă” ca şi anvelopele de iarnă. Astfel, le puteţi utiliza în ţări unde anvelopele de iarnă sunt obligatorii prin lege.
Şofatul pe vreme rece
Şofatul pe zăpadă, zloată şi gheaţă este însoţit de provocări specifice. Iată câteva aspecte de avut în vedere:
• Conduceţi cu viteză redusă. Nu trebuie să depăşiţi viteza maximă recomandată de producătorul vehiculului pentru anvelope de iarnă - deseori, este mai redusă decât la anvelopele de vară.
• Verificaţi uzura anvelopelor. Verificaţi cu regularitate presiunea în anvelope şi adâncimea benzii de rulare. Se recomandă o adâncime minimă a benzii de rulare de 4 mm pentru ca anvelopele de iarnă sa asigure performanțe optime.
• Păstraţi distanţa fata de autovehiculul din fata. Distanțele de frânare cresc în condiţii de zăpadă şi de gheaţă.
• Atenţie la poduri sau trecători. Acestea sunt locaţii cunoscute pentru formarea de porţiuni de gheaţă.
• Dacă v-aţi blocat în zăpadă, nu acceleraţi puternic. Există pericolul să vă adânciți și mai mult. Utilizaţi treapta cea mai mică cu putinţă şi basculaţi anvelopele înainte şi înapoi până când aveţi suficientă tracţiune înainte pentru a vă deplasa în faţă.
• Evitaţi distragerea atenţiei. În condiţii de ninsoare abundentă, aveţi nevoie de maximum de atentie.
Semnificaţia codificărilor imprimate pe anvelopă.
Pe flancurile anvelopei se găsesc imprimate diverse codificări despre originea şi caracteristicile anvelopelor, informaţii pe care este important să le cunoaşteţi. În continuare, vă prezentăm principalele codificări:
Codul anvelopei dumneavoastră (de exemplu 205/55 R 16 91V)
• 205 - Lăţimea anvelopei în mm
• 55 - Inălţimea talonului = 55% din lăţimea anvelopei
• R - Simbol pentru anvelopa radial
• 16 - Diametrul jantei (în inch)
• 91 - Indicele de încărcare 91 = sarcina maximă 615 kg/ anvelopă
• V - Indicele de viteză, indicând viteza maximă admisă V = 240 km/h;
• Simbolul fulgului de nea ce apare imprimat pe o anvelopă M+S indică faptul că se întrunesc criteriile necesare pentru a fi o anvelopă de iarnă.
• TUBELESS – Fara camera
• SSR - Marcaj introdus de Continental pentru anvelopele autoportante.
• DOT - Departmentul Transporturi, USA
• E4 - Conform standardelor ECE. Numărul aflat într-un cerc după litera E indică ţara unde s-a efectuat omologarea. (E4 = Olanda)
• 0227293 - Numărul de aprobare referitor la standardele ECE
• 1809 - Data fabricaţiei 18 = săptămâna 18, iar 09 = anul 2009.
• TWI - Indicator de uzură al sarcinii. Nervurile plasate în mod simetric de-a lungul circumferinţei anvelopei, în principalul canal longitudinal, se vor afla la acelaşi nivel cu suprafaţa căii de rulare în momentul în care adâncimea acesteia ajunge la 1.6 mm.
• Indicele de viteza:
L (max. 120 km/h), M (max. 130 km/h), N (max. 140 km/h), P (max. 150 km/h), Q (max. 160 km/h), R (max. 170 km/h), S (max. 180 km/h), T (max. 190 km/h), U (max. 200 km/h), H (max. 210 km/h), V (max. 240 km/h), ZR (peste 240 km/h), W (max. 270 km/h), Y (max. 300 km/h).
Alte combinaţii alfanumerice imprimate pe anvelopă reprezintă specificaţii ale diverselor standarde internaţionale sau sunt informaţii referitoare la producătorul vehiculului.
Anvelopele autoportante (Runflat)
Spre deosebire de anvelopele convenţionale, anvelopele autoportante au flancuri ranforsate ce pot susţine autoturismul chiar in lipsa presiunii în anvelope, prevenind astfel ca pereţii anvelopei să fie comprimaţi între jantă şi şosea.
Aceste anvelope asigura mobilitate continuă datorită flancurilor ranforsate. În cazul unei pene de cauciuc, anvelopele autoportante permit continuarea şofatului, cu condiţia ca autovehiculul să fie condus de o manieră adecvată şi cu o viteză diminuată.
Avantaje:
• Nu este necesară înlocuirea imediată a anvelopei;
• Permite şofatul încă aproximativ 80 km cu o viteză maxima de 80 km/h;
• Sunt compatibile cu jante standard;
• Roata de rezervă şi crick-ul nu mai sunt necesare.
Proprietăţile autoportante ale acestor anvelope sunt atât de evidente încât este posibil ca pierderea presiunii să nu fie sesizată de către şofer. Din această cauză, anvelopele pot fi utilizate numai dacă autovehiculul este echipat cu un sistem de monitorizare a presiunii anvelopelor şi numai pe vehicule prevăzute astfel de către producător.
Importanţa adâncimii profilului căii de rulare.
Deoarece anvelopele uzate sporesc riscul de acvaplanare şi influenţează negativ performanţele de frânare, vă recomandăm să înlocuiţi anvelopele înaintea atingerii nivelului de adâncime minim legal al căii de rulare.
Acordaţi o atenţie însemnată asupra căii de rulare a anvelopei - are un impact considerabil în ceea ce priveşte perfomanţele acesteia. Este foarte importantă adâncimea profilului căii de rulare.
Indicatorii de uzură ai căii de rulare (TWI) reprezintă un reper important de apreciere al adâncimii acesteia. Ele sunt nervuri aflate în principalul canal longitudinal al căii de rulare, distribuite uniform de-a lungul circumferinţei anvelopei, nervuri care ajung să fie la acelaşi nivel cu profilul căii de rulare atunci când este atins nivelul minim de 1.6 mm al adâncimii profilului pentru anvelopele de vara si 4 mm pentru anvelopele de iarna.
Verificarea caii de rulare a anvelopelor
Pentru performanţe de conducere optime şi pentru a detecta orice probleme care pot aparea, este important să verificaţi cu regularitate calea de rulare a tuturor celor patru anvelope precum si presiunea acestora.
Iata ce trebuie sa cautati:
• Indicatorii de uzură: Cum mentionam mai sus, sunt nervuri aflate în principalul canal longitudinal ai căii de rulare, care ajung să fie la acelaşi nivel cu profilul căii de rulare atunci când este atins nivelul minim legal al adâncimii profilului, indicand momentul cand anvelopele trebuie inlocuite.
• Adancimea profilului caii de rulare mai mică de 1,6 mm: Conform reglementarilor europene, profilul caii de rulare la anvelopele de vara trebuie să aibă o adâncime de cel puţin 1,6 mm. Pentru anvelopele de iarnă, se recomandă o adâncime minimă de 4 mm.
• Obiecte fixate în profilul anvelopei: In permanenţă, în profilul anvelopei se fixează diferite obiecte. În majoritatea cazurilor, acestea sunt uşor de îndepărtat, dar dacă observaţi un obiect care pare să fi străpuns cauciucul - precum un cui - lăsaţi-l acolo până când ajungeţi la un atelier. În caz contrar, este foarte posibil să faceţi pană.
• Anvelopele sunt uzate pe centru: In cazul în care centrul benzii de rulare se uzează mai mult decât marginile exterioare, este posibil ca anvelopele să fie umflate excesiv. Aceasta poate mări riscul unei explozii a anvelopei. Achiziţionaţi un manometru şi, dacă este necesar, reduceţi presiunea la nivelul recomandat.
• Uzură neuniformă pe o singură anvelopă: Uzura neuniformă a benzii de rulare ar putea indica probleme în altă parte. Dacă observaţi zone de uzură neuniformă sau suprafeţe netede, vă recomandăm să solicitaţi asistenta din partea unui atelier de service pentru echilibrarea, alinierea roţilor sau alte verificari ale autovehiculului..
• Uzură neuniformă pe toate anvelopele: Anvelopele nu se uzează în acelaşi ritm. La majoritatea autoturismelor, partea frontală a vehiculului susţine motorul şi îndeplineşte majoritatea operaţiilor de direcţie, deci anvelopele de pe puntea din faţă au tendinţa de a se uza mai rapid. Dacă tendinţa de uzură este mai accentuată decât cea normală, solicitaţi verificarea suspensiilor. Dacă uzura este mai mare pe o parte a vehiculului decât pe cealaltă, se recomandă alinierea roţilor.
Presiunea din anvelope
Presiunea din anvelope este deosebit de importanta în ceea ce priveşte durata de viaţă a anvelopelor şi performanţele acestora referitoare la siguranţă.
Presiunea prea mare sau prea mica a anvelopei reduce capacitatea acesteia de a avea o aderenţă corespunzătoare. Nu numai că va contribui la o uzură excesivă si asimetrică a anvelopei, dar va influenţa substanţial atat manevrabilitatea autovehiculului cat si eficacitatea franarii acestuia.
Dacă presiunea nu este adecvată funcţie de sarcina încărcată, temperatura anvelopei creşte datorită flexării sporite a flancului. O temperatură excesivă poate cauza deteriorări ireparabile ale structurii anvelopei.
Recomandarea noastra: Verificaţi presiunea din anvelope la fiecare două săptămâni şi reglaţi-o dacă este necesar. Controlaţi presiunea în anvelope doar când acestea sunt reci. De asemenea, nu uitaţi să verificaţi şi presiunea roţii de rezervă sau a celei temporare.
Rotirea anvelopelor
Deseori, anvelopele din faţa vehiculului se uzează mai rapid decât cele din spate. Prin schimbarea frecventă a acestora, vă puteţi asigura că acestea se uzează mai omogen şi valorificaţi la maximum durata de viaţă a benzii de rulare a fiecărei anvelope.
Aspecte de avut în vedere:
• Rotirea faţă-spate: Rotiţi anvelopele faţă-spate numai dacă anvelopele sunt de aceeaşi dimensiune.
• Anvelope de dimensiuni diferite: Unele vehicule sunt prevăzute cu anvelope de dimensiuni diferite pe punţile faţă, respectiv spate, caz în care anvelopele trebuie rotite numai pe aceeaşi punte.
• Modele direcţionale ale benzii de rulare: La rotirea anvelopelor cu model direcţional al benzii de rulare, aveţi grijă să respectaţi săgeţile de pe flancul anvelopei.
• Se efectueaza, dupa caz, operatiuni de reechilibrare.
|
|
|
|
Leasingul – prevederi fiscale |
|
Definirea leasingului
In Codul Fiscal, leasingul atat financiar cat si operational sunt definite la art.7 punctele 7 si 8.
Un contract de leasing financiar este orice contract de leasing care îndeplinește cel puțin una dintre următoarele condiții:
a) riscurile și beneficiile dreptului de proprietate asupra bunului care face obiectul leasingului sunt transferate utilizatorului la momentul la care contractul de leasing produce efecte;
b) contractul de leasing prevede expres transferul dreptului de proprietate asupra bunului ce face obiectul leasingului către utilizator la momentul expirării contractului;
c) utilizatorul are opțiunea de a cumpăra bunul la momentul expirării contractului, iar valoarea reziduală exprimată în procente este mai mică sau egală cu diferența dintre durata normală de funcționare maximă și durata contractului de leasing, raportată la durata normală de funcționare maximă, exprimată în procente;
d) perioada de leasing depășește 80% din durata normală de funcționare maximă a bunului care face obiectul leasingului; în înțelesul acestei definiții, perioada de leasing include orice perioadă pentru care contractul de leasing poate fi prelungit;
e) valoarea totală a ratelor de leasing, mai puțin cheltuielile accesorii, este mai mare sau egală cu valoarea de intrare a bunului;
Un contract de leasing operațional este orice contract de leasing încheiat între locator și locatar, care transferă locatarului riscurile și beneficiile dreptului de proprietate, mai puțin riscul de valorificare a bunului la valoarea reziduală, și care nu îndeplinește niciuna dintre condițiile prevăzute la lit. b) – e) de mai sus. Riscul de valorificare a bunului la valoarea reziduală există atunci când opțiunea de cumpărare nu este exercitată la începutul contractului sau când contractul de leasing prevede expres restituirea bunului la momentul expirării contractului;
|
|
Deductibilitatea cheltuielilor
Codul Fiscal prevede la art. 29 ca in cazul leasingului financiar utilizatorul este tratat din punct de vedere fiscal ca proprietar, în timp ce, în cazul leasingului operațional, locatorul are această calitate.
In cazul leasingului financiar, amortizarea bunului care face obiectul unui contract de leasing se face de către utilizator, iar in cazul leasingului operational de catre locator, cheltuielile fiind deductibile potrivit art. 28.
În cazul leasingului financiar utilizatorul deduce dobânda, iar în cazul leasingului operațional locatarul deduce chiria (rata de leasing).
Pentru mijloacele de transport de persoane care au cel mult 9 scaune de pasageri, incluzând și scaunul șoferului, din categoria M1, astfel cum sunt definite în Reglementările privind omologarea de tip și eliberarea cărții de identitate a vehiculelor rutiere, precum și omologarea de tip a produselor utilizate la acestea – RNTR 2, aprobate prin Ordinul ministrului lucrărilor publice, transporturilor și locuinței nr. 211/2003, cu modificările și completările ulterioare, cheltuielile cu amortizarea sunt deductibile, pentru fiecare, în limita a 1.500 lei/lună.
Sunt exceptate situațiile în care mijloacele de transport respective se înscriu în oricare dintre următoarele categorii:
a) vehiculele utilizate exclusiv pentru servicii de urgență, servicii de pază și protecție și servicii de curierat;
b) vehiculele utilizate de agenții de vânzări și de achiziții, precum și pentru test drive și pentru demonstrații;
c) vehiculele utilizate pentru transportul de persoane cu plată, inclusiv pentru serviciile de taximetrie;
d) vehiculele utilizate pentru prestarea de servicii cu plată, inclusiv pentru închiriere către alte persoane, transmiterea dreptului de folosință, în cadrul contractelor de leasing operațional sau pentru instruire de către școlile de șoferi.
Au deductibilitate limitata, respectiv 50%, cheltuielile aferente vehiculelor rutiere motorizate care nu sunt utilizate exclusiv în scopul activității economice, cu o masă totală maximă autorizată care să nu depășească 3.500 kg și care să nu aibă mai mult de 9 scaune de pasageri, incluzând și scaunul șoferului, aflate în proprietatea sau în folosința contribuabilului. Aceste cheltuieli sunt integral deductibile pentru situațiile în care vehiculele respective se înscriu în oricare dintre următoarele categorii:
1. vehiculele utilizate exclusiv pentru servicii de urgență, servicii de pază și protecție și servicii de curierat;
2. vehiculele utilizate de agenții de vânzări și de achiziții;
3. vehiculele utilizate pentru transportul de persoane cu plată, inclusiv pentru serviciile de taximetrie;
4. vehiculele utilizate pentru prestarea de servicii cu plată, inclusiv pentru închirierea către alte persoane sau pentru instruire de către școlile de șoferi;
5. vehiculele utilizate ca mărfuri în scop comercial.
În cazul cheltuielilor aferente vehiculelor rutiere motorizate reprezentând diferențe de curs valutar înregistrate ca urmare a derulării unui contract de leasing, limita de 50% se aplică asupra diferenței nefavorabile dintre veniturile din diferențe de curs valutar/veniturile financiare aferente creanțelor și datoriilor cu decontare în funcție de cursul unei valute, rezultate din evaluarea sau decontarea acestora și cheltuielile din diferențe de curs valutar/cheltuielile financiare aferente.
|
|
Prevederi fiscale referitoare la TVA
Art. 298 (Limitări speciale ale dreptului de deducere) prevede ca se limitează la 50% dreptul de deducere a taxei aferente leasingului de vehicule rutiere motorizate și a taxei aferente cheltuielilor legate de vehiculele aflate în proprietatea sau în folosința persoanei impozabile, în cazul în care vehiculele nu sunt utilizate exclusiv în scopul activității economice.
Normele metodologice la CF prevad ca in cazul vehiculelor care sunt utilizate exclusiv în scopul activității economice, în sensul art. 298 alin. (1) din Codul Fiscal, taxa aferentă cumpărării, achiziției intracomunitare, importului, închirierii sau leasingului și cheltuielilor legate de aceste vehicule este deductibilă conform regulilor generale prevăzute la art. 297 și la art. 299 – 301 din Codul Fiscal, nefiind aplicabilă limitarea la 50% a deducerii taxei.
Utilizarea în scopul activității economice a unui vehicul cuprinde, fără a se limita la acestea: deplasări în țară sau în străinătate la clienți/furnizori, pentru prospectarea pieței, deplasări la locații unde se află puncte de lucru, la bancă, la vamă, la oficiile poștale, la autoritățile fiscale, utilizarea vehiculului de către personalul de conducere în exercitarea atribuțiilor de serviciu, deplasări pentru intervenție, service, reparații, utilizarea vehiculelor de test-drive de către dealerii auto.
Este obligația persoanei impozabile să demonstreze că sunt îndeplinite toate condițiile legale pentru acordarea deducerii.
În vederea exercitării dreptului de deducere a taxei orice persoană impozabilă trebuie să dețină documentele prevăzute de lege pentru deducerea taxei și să întocmească foaia de parcurs care trebuie să conțină cel puțin următoarele informații: categoria de vehicul utilizat, scopul și locul deplasării, kilometrii parcurși, norma proprie de consum carburant pe kilometru parcurs.
|
|
Prevederi fiscale referitoare la impozitare
Conform art. 469, alin. (1), lit. o) au fost scutite de la plata impozitului pe mijloace de transport autovehiculele second-hand înregistrate ca stoc de marfă şi care nu sunt utilizate în folosul propriu al operatorului economic, comerciant auto sau societate de leasing.
De asemenea, Codul Fiscal prevede pentru mijloacele de transport care fac obiectul unui contract de leasing financiar, următoarele reguli pentru declararea impozitului pe mijloace de transport:
1. impozitul pe mijloacele de transport se va datora de către locatar începând cu data de 1 ianuarie a anului următor încheierii contractului de leasing financiar, până la sfârşitul anului în cursul căruia încetează contractul de leasing financiar;
2. locatarul va avea obligaţia depunerii declaraţiei fiscale la organul fiscal în termen de 30 de zile de la data procesului-verbal de predare-primire a bunului;
3. la încetarea contractului de leasing, atât locatarul, cât şi locatorul vor depune declaraţia fiscală la autorităţile competente, în termen de 30 de zile de la data încheierii procesului-verbal de predare-primire a bunului sau a altor documente similare care atestă intrarea bunului în posesia locatorului, însoţită de o copie a acestor documente.
4. chiar şi persoanele care beneficiază de scutiri la plata impozitului pe mijloacele de transport vor avea obligaţia depunerii declaraţiilor fiscale de la plata impozitului pe mijloacele de transport.
|
|
|
|
Glosar de termeni |
|
Glosar de termeni (leasing)
Avansul sau rata 0 reprezinta partea din capital pe care utilizatorul o plateste finantatorului, de regula inainte ca finantatorul sa plateasca pretul de achizitie.
Buy-back, conventie incheiata intre finantator, furnizorul si proprietarul bunului finantat, pentru rascumpararea acestuia de catre finantator/ furnizor, la finele sau pe parcursul contractului de leasing, contravaloarea acestuia constituindu-se ca avans partial sau integral pentru achizitia unui nou bun provenit de la acelasi sau alt furnizor/dealer sau parcul auto propriu al finantatorului.
Capitalul reprezinta suma imprumutata de catre societatea financiara clientului sau, si care se returneaza de catre acesta la data si in valoarea stabilita in contractul de credit.
Centrala Riscului de Credit - CRC (fosta Centrala a Riscurilor Bancare) este baza de date care contine informatii referitoare la datele de identificare ale debitorilor, la finantarile acordate acestora si angajamentele asumate in numele lor in lei sau in valuta, al caror nivel cumulat depaseste suma limita de raportare (20.000 RON), precum si la fraudele cu carduri produse de catre posesori. CRC gestioneaza in numele Bancii Nationale a Romaniei aceste informatii, intr-un cadru strict reglementat si in conditiile pastrarii secretului profesional.
Contractul de comodat este conventia incheiata intre utilizatorul bunului finantat in leasing si o terta persoana fizica sau juridica prin cate acesta din urma primeste posesia si folosinta bunului cu titlu gratuit. Toate drepturile si obligatiile aferente contractului de leasing raman in sarcina utilizatorului.
Comisionul de analiza reprezinta suma datorata de catre utilizator finantatorului pentru analiza dosarului de finantare, costuri legate de documentatia de finantare in vederea perfectarii contractului si care se achita de catre utilizator la semnarea contractului.
Comisionul de administrare reprezinta comisionul datorat periodic (in functie de periodicitatea ratelor) de catre utilizator pentru gestionarea operationala a contractului si este calculat in general prin aplicarea procentului mentionat in contractul de leasing, la valoarea finantata.
Comisionul de rambursare anticipata este datorat de catre utilizator finantatorului in cazul in care contractul este in vigoare, iar utilizatorul achita capital aferent unei/unor perioade de calcul a dobanzii care nu au inceput. Cuantumul acestui comision este calculat de regula prin aplicarea unui procent stabilit la semnarea contractului.
Comisionul de inregistrare este comisionul datorat de catre utilizator finantatorului pentru operatiunile de inregistrare a bunului, contractului si, dupa caz, a creantelor in Arhiva Electronica de Garantii Reale Mobiliare si, dupa caz, pentru operatiunile de inmatriculare/inregistrare a bunurilor inmatriculabile/inregistrabile.
Comisionul de inchidere este comisionul datorat de catre utilizator finantatorului pentru operatiunile administrative si logistice aferente situatiilor in care oricare dintre bunuri inceteaza sa mai constituie obiectul material al contractului.
In situatia in care doar o parte dintre bunuri inceteaza la un moment dat sa fie obiect material al contractului, suma datorata de catre utilizator cu titlu de comision de inchidere pentru respectivele bunuri va fi determinata de finantator in mod proportional din comsionul de inchidere, in functie de fiecare un in parte.
Dauna totala - Potrivit normelor Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor termenul de dauna totala, defineste cazul in care costul reparatiei depaseste 75% din suma asigurata a autovehiculului.
Dobanda de leasing reprezinta costul capitalului pe care utilizatorul il datoreaza
finantatorului si se determina prin aplicarea ratei anuale a dobanzii asupra soldului capitalului de rambursat. Dobanda se calculeaza si este exigibila lunar.
Dobanda de prefinantare reprezinta dobanda datorata de utilizator finantatorului pentru toate sumele achitate de catre finantator, din surse proprii, in legatura cu contractul, pe perioada dintre data platii fiecarei astfel de sume si inceputul primei perioade de calcul a dobanzii.
Dobanda de prefinantare a TVA este dobanda datorata de catre utilizator finantatorului in considerarea costurilor suportate de catre acesta din urma cu ocazia platii catre furnizor a taxei pe valoarea adaugata aferenta pretului de achizitie.
Dobanda de intarziere (dobanda penalizatoare sau penalitati de intarziere) reprezinta daunele moratorii convenite de catre parti pentru a fi aplicate in situatiile de neexecutare a obligatiilor asumate de catre utilizator in conditiile stipulate in contract.
Durata de viata economica este perioada ramasa estimata, in care bunul poate fi utilizat economic de unul sau mai multi utilizatori, in conditii de exploatare si reparatii normale, pentru scopul mentionat la semnarea contractului de leasing.
EURIBOR la 3 luni reprezinta rata dobanzii stabilite de Banca Centrala Europeana pentru depozitele in EURO pentru un termen de trei luni sau comparabil cu trei luni.
EURIBOR la 1 luna reprezinta rata dobanzii stabilite de Banca Centrala Europeana pentru depozitele in EURO pentru un termen de o luna sau comparabil cu o luna.
Fidejusor/Garantor, companie sau persoana fizica, separata de utilizator, care se obliga sa preia obligatiile financiare ale acestuia in cazul in care primul refuza sau nu poate asigura achitarea acestora.
Finantator/Locator, parte in tranzactia de leasing, proprietarul bunului finantat, care pune la dispozitia unei terte parti, bunul in vederea exploatarii, in schimbul unor plati periodice.
Fransiza este partea din dauna pe care o suporta asiguratul la producerea fiecarui eveniment si care nu se despagubeste de catre societatea de asigurari. Aceasta se calculeaza fie ca procent din suma asigurata, fie in valoare absoluta. Avand o asigurarea full casco cu fransiza 0, in cazul unei daune totale sau furt, va fi despagubita intreaga suma asigurata.
Full service, tranzactie de leasing operational in care au fost incluse si servicii aferente utilizarii bunului finantat (ex. intretinere, reparatii autoturisme).
Furnizorul este persoana fizica / fizica autorizata / juridica cu care utilizatorul a negociat si a agreat direct specificatiile tehnice, tipul, designul, capacitatea, marimea si orice alt aspect privind obiectul material al contractului si/sau livrarea acestuia, aleasa de catre utilizator si indicata finantatorului, de la care acesta din urma achizitioneaza bunurile care constituie obiectul material al contractului.
LIBOR la 3 luni reprezinta rata dobânzii stabilita pe baza cotatiilor interbancare pe piata financiara din Londra pentru depozitele in USD pentru un termen de trei luni sau comparabil cu trei luni.
Master Lease este o conventie de leasing care permite utilizatorului trageri individuale, pe scadentare de plati separate, fara a renegocia contracte de leasing separate.
Novatia (cesiunea) este conventia prin intermediul careia drepturile si obligatiile aferente unui contract de leasing, inclusiv posesia bunului, sunt preluate cu acceptul vechiului utilizator si al finantatorului de catre un nou utilizator.
Pret CIP (Carriage And Insurance Paid) - Pentru bunurile importate pretul furnizorului include costul asigurarii si transportului pana la intrarea pe teritoriul Romaniei, dar nu si taxele aferente importului (taxe vamale, accize etc).
Pret DDP (Delivery Duty Paid) - Pentru bunurile importate, pretul furnizorului include toate taxele inclusiv cele aferente importului ( Taxe vamale, accize etc).
Rata de leasing reprezinta cota parte din valoarea de vntrare a bunului si dobanda de leasing care se stabileste pe baza ratei anuale a dobanzii convenite prin acordul partilor.
Rata dobanzii reprezinta coeficientul pe baza caruia se calculeaza dobanda de
leasing si alte dobanzi sau costuri.
ROBOR la 3 luni reprezinta rata dobânzii stabilite de Banca Nationala a Romaniei pentru depozitele in lei pentru un termen de trei luni sau comparabil cu trei luni.
ROBOR la 1 luna reprezinta rata dobânzii stabilite de Banca Nationala a Romaniei pentru depozitele in lei pentru un termen o luna sau comparabil cu o luna.
Sale and lease back este operatiunea de leasing in cadrul careia utilizatorul este si furnizorul bunului finantat, societatea de leasing achizitionind de la acesta bunul la o valoare agreata. Printr-o astfel de operatiune se realizeaza finantarea utilizatorului, prin scoaterea in afara bilantului contabil a unui bun aflat in proprietatea sa, urmand ca acesta sa fie reachizitionat la finele contractului de leasing.
Scadentarul este documentul in care sunt prevazute numarul si valoarea ratelor de leasing, valabila la data emiterii scadentarului, cat si termenele de plata.
Structura de leasing este termenul prin care se descrie ansamblul parametrilor principali (avans, profil rate, valoare reziduala, durata, etc.) caracteristici, pentru un contract de leasing.
Sub-lease, tranzactie in care bunul este subinchiriat de catre utilizator unei terte parti in conditiile in care contractul de leasing initial ramine in vigoare.
Utilizatorul este parte in tranzactia de leasing care primeste dreptul de a folosi bunul in schimbul efectuarii de plati periodice catre finantator/locator.
Valoarea reziduala reprezinta valoarea stabilita de catre partile contractante la care, dupa indeplinirea tuturor obligatiilor utilizatorului si dupa achitarea de catre utilizator a tuturor ratelor de leasing prevazute in contract, precum si a tuturor celorlalte sume datorate conform contractului, se face transferul dreptului de proprietate asupra bunului catre utilizator.
Valoarea de finantat reprezinta diferenta dintre pretul de achizitie si avans;
Valoarea totala reprezinta valoarea totala a ratelor la care se adauga avansul/rata 0 si valoarea reziduala in cazul leasingului.
|
|
Glosar de termeni (credite)
Antecontractul de vânzare-cumpărare este o promisiune asumată atât de către vânzător, cât şi de către cumpărător de a încheia în viitor, la preţul convenit, un contract de vânzare-cumpărare privind un imobil. Prin antecontract sunt stabilite: preţul vânzării, data limită până la care trebuie semnat contractul de vânzare-cumpărare, termenul de eliberare a imobilului, avansul, modalitatea de plată a preţului vânzării.
Anuitatea este suma platita la intervale regulate de timp (luna, trimestru, an), pe parcursul unui contract.
Biroul de Credit este o societate pe acţiuni înregistrată la Registrul Comerţului în data de 16 februarie 2004, având ca acţionari bănci din România, societate al cărei obiect de activitate se referă la:
- colectarea/prelucrarea de date privind portofoliul de clienţi – persoane fizice ai participanţilor la Biroul de Credit S.A., -
- informaţii/analize oferite participanţilor în scopul:
a) identificării şi cuantificării riscului de credit;
b) creşterii calităţii creditelor;
c) diminuării riscului de fraudă şi protejării creditorilor;
- stabilirea criteriilor uniforme de apreciere a clientelei (scoring);
- consultanţă financiar-bancară.
Cadastrul şi cartea funciară formează un sistem unitar şi obligatoriu de evidenţă tehnică, economică şi juridică, de importanţă naţională, a tuturor imobilelor de pe întregul teritoriu al României.
Cadastrul realizează identificarea, măsurarea, descrierea şi înregistrarea imobilelor în documentele cadastrale şi reprezentarea acestora pe hărţi şi planuri cadastrale.
Cartea funciară cuprinde descrierea imobilelor şi înscrierile referitoare la drepturile reale imobiliare, la drepturile personale, la actele, faptele sau la raporturile juridice care au legătură cu imobilele.
Cartea funciară este alcătuită din titlu, indicând numărul ei şi numele localităţii în care este situat imobilul, precum şi din 3 părţi: A. partea I, referitoare la descrierea imobilelor; B. partea a II-a, referitoare la înscrierile privind dreptul de proprietate şi alte drepturi reale şi C. partea a III-a, referitoare la înscrierile privind dezmembrămintele dreptului de proprietate, drepturile reale de garanţie şi sarcini.
Centrala Incidentelor de Plati este centrul de informatii, gestionat de BNR, care colecteaza date cu caracter public despre incidentele de plati cu cecuri, cambii si bilete la ordin.
Centrala Riscurilor Bancare este structura speciala in cadrul BNR, care colecteaza informatii despre persoanele care au beneficiat de credite, a caror valoare cumulata depaseste 20.000 lei. In plus, mai sunt colectate informatii despre fraudele cu carduri, produse de catre posesori.
Codebitorul este persoana care participa la rambursarea creditului alaturi de solicitant. De regula, codebitorii pot fi membrii familiei sau rudele care locuiesc impreuna cu solicitantul.
Comisionul de acordare este comisionul platit la acordarea unui imprumut, care se calculeaza fie ca procent din suma imprumutata, fie este stabilit in suma fixa.
De multe ori, bancile includ acest comision in credit pentru a nu obliga clientul sa plateasca nimic, iar imprumutul sa fie mai usor de obtinut. In aceste cazuri, valoarea creditului devine mai mare decat suma incasata de client.
Comisionul de administrare credit este un comision plătit lunar sau anual pentru monitorizarea/înregistrarea/ efectuarea de operaţiuni de către creditor în scopul utilizării/rambursării creditului acordat. Nivelul acestui comision se stabileşte fie în valoare fixă, fie ca procent aplicat la soldul creditului.
Comisionul de rambursare anticipata este comisionul platit la rambursarea in avans a unei parti sau a intregului credit. Acesta se calculeaza ca procent din suma rambursata anticipat.
Creditul este suma evidenţiată în conturi bilanţiere sau în conturi din afara bilanţului, pusă la dispoziţie ori pe care instituţia creditoare s-a angajat să o pună la dispoziţie unei persoane fizice sau unei entităţi nefinanciare, în schimbul obligaţiei debitorului în cauză de a rambursa suma respectivă, precum şi de a plăti dobânzi ori alte cheltuieli legate de această sumă; finanţările de tip leasing financiar sunt asimilate creditului.
Creditul pentru investiţii imobiliare este orice credit acordat unei persoane fizice care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:
- este garantat cu ipotecă imobiliară
- este acordat în scopul dobândirii ori menţinerii drepturilor de proprietate asupra unui teren şi/sau unei construcţii, realizate sau care urmează să se realizeze, ori în scopul reabilitării, modernizării, consolidării sau extinderii unei construcţii ori pentru viabilizarea unui teren sau exclusiv în scopul rambursării unui credit pentru investiţii imobiliare.
Creditul ipotecar pentru investiţii imobiliare este creditul acordat cu îndeplinirea cumulativă a următoarelor condiţii:
- este acordat în scopul efectuării de investiţii imobiliare cu destinaţie locativă sau cu altă destinaţie decât cea locativă ori în scopul rambursării unui credit ipotecar pentru investiţii imobiliare contractat anterior
- acordarea creditului este garantată cel puţin cu ipotecă asupra imobilului care face obiectul investiţiei imobiliare pentru finanţarea căreia se acordă creditul, respectiv cu ipotecă asupra imobilului obiect al investiţiei imobiliare pentru finanţarea căreia a fost anterior acordat un credit ipotecar pentru investiţii imobiliare, a cărui rambursare urmează a fi astfel finanţată.
Creditul imobiliar este un credit destinat achiziţionării unui imobil sau realizării de investiţii imobiliare, pentru care solicitantul poate aduce drept garanţie un alt imobil.
Creditul de consum este orice alt credit în afara creditului pentru investiţii imobiliare (exemple: credite de nevoi personale, credite auto, credite pentru studii, credit privind servicii medicale etc.). Creditul de consum poate fi garantat sau negarantat.
Costul total al creditului reprezintă toate costurile, inclusiv dobânda, comisioanele, taxele şi orice alt tip de costuri pe care trebuie să le suporte consumatorul în legătură cu contractul de credit şi care sunt cunoscute de bancă, cu excepţia taxelor notariale; costurile pentru serviciile accesorii aferente contractului de credit, în special primele de asigurare, sunt incluse în costul total al creditului dacă încheierea contractului de servicii este obligatorie pentru obţinerea creditului însuşi sau pentru obţinerea acestuia în concordanţă cu clauzele şi condiţiile prezentate consumatorului.
Coplătitorul este persoana care participă cu venitul net la stabilirea venitului total net luat în considerare pentru acordarea unui credit şi care se obligă împreună cu debitorul la plata tuturor obligaţiilor derivate din contractul de credit. În cazul în care debitorul nu îşi îndeplineşte obligaţiile, coplătitorul este obligat să plătească datoriile scadente.
Centrala Riscurilor de Credit, fosta Centrala Riscurilor Bancare (CRC, fosta CRB) este o structură în cadrul Băncii Naţionale a României care gestionează informaţia de risc de credit şi informaţia despre fraudele cu carduri pentru scopurile specifice ale utilizatorilor, în condiţiile păstrării secretului profesional.
Data acordării este data la care banca pune la dispoziţia clientului suma aferentă creditului aprobat.
Data aprobării este data la care banca aprobă cererea de credit.
Data aprobării financiare este data la care banca aprobă financiar cererea de credit ipotecar depusă de solicitat, pe baza documentelor de venit.
Data rambursării integrale este data la care debitorul rambursează băncii creditul, împreună cu dobânzile şi comisioanele prevăzute în contractul de credit.
Debitorul (Împrumutatul) – este persoana care participă cu venitul net la stabilirea venitului total net luat în considerare pentru acordarea unui credit şi căruia i se acordă un credit.
Dobânda este suma pe care un imprumutat (debitor) o plateste unui imprumutator (creditor), pentru banii imprumutati pe o anumita perioada.
Dobânda poate fi:
a) Fixă: Dobânda menţionată în contractul de credit care va rămâne neschimbată pe toată durata contractului. Astfel, clientul ştie încă de la început care este suma de rambursat pe întreaga durată a contractului de credit.
b) Fixă şi variabilă: Dobânda este neschimbată o anumită perioadă de timp (de ex. 5 ani); apoi, la expirarea acestei perioade de timp, dobânda devine variabilă, fiind stabilită în funcţie de indicii de referinţă ROBOR/EURIBOR/LIBOR, la care se adaugă o marja fixă.
c) Variabilă: Dobânda este stabilită în funcţie de indicii de referinţă ROBOR/EURIBOR/LIBOR, la care se adaugă o marjă fixă. În acest caz, pe toată durata contractului de credit, ratele de credit vor creşte sau descreşte în funcţie de evoluţia indicilor de referinţă menţionaţi, actualizarea realizându-se lunar, la 3 luni, la 6 luni sau la 12 luni, în funcţie de cum s-a stabilit în contractul de credit.
Dobanda anuala efectiva (DAE) exprima sub forma procentuala costul total al creditului, incluzand atat dobanda cat si comisioanele. Acest indicator este folosit pentru a compara costul creditelor.
Dobânda penalizatoare este dobânda datorată băncii în caz de întârziere la plata obligaţiilor asumate prin contractul de credit. Se calculează pe bază de procent fix şi se aplică la sumele restante în conformitate cu prevederile contractului de credit, cu excepţia sumelor provenite din calculul dobânzii.
Eligibilitate - Set de condiţii stabilite de bancă pentru acordarea unui credit (ex. vârstă, vechime în muncă etc.).
Executarea silită apare in cazul în care debitorul nu execută de bunăvoie obligaţia asumată faţă de bancă, aceasta fiind adusa la îndeplinire prin executare silită. Executarea silită are loc în oricare din formele prevăzute de lege (urmărire mobiliară, urmărire imobiliară) până la realizarea dreptului recunoscut prin titlul executoriu (contractul de credit şi contractul de garanţie), achitarea dobânzilor, penalităţilor sau a altor sume, precum şi a cheltuielilor de executare.
Exemplu reprezentativ - Conform OUG nr. 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori, informaţiile standard pe care trebuie să le cuprindă orice formă de publicitate referitoare la contractele de credit specifică prin intermediul unui exemplu reprezentativ următoarele:
– rata dobânzii aferente creditului, fixă şi/sau variabilă, împreună cu informaţii privind orice costuri incluse în costul total al creditului pentru consummator;
– valoarea totală a creditului;
– dobânda anuală efectivă;
– durata contractului de credit;
– în cazul unui credit sub formă de amânare la plată pentru un anumit bun sau serviciu, preţul de achiziţie şi valoarea oricărei plăţi în avans;
– după caz, valoarea totală plătibilă de către consumator şi valoarea ratelor.
Extrasul de Carte Funciară reflectă situaţia la zi a Cărţii Funciare a unui imobil (ex. adresă imobil, descriere imobil, proprietar, sarcini etc.). Există două tipuri de Extrase de Carte Funciară: pentru informare, care nu au un termen de valabilitate şi pentru autentificare, valabile 10 zile lucrătoare de la data înregistrării cererii. Extrasele de Carte Funciară pentru autentificare sunt obligatorii la încheierea şi autentificarea unui contract de vânzare cumpărare şi a unui contract de ipotecă.
EURIBOR este indicele de referinţă administrat de European Money Markets Institute. Nivelul indicelui EURIBOR este stabilit pe piaţa interbancară pentru euro şi publicat pe pagina EURIBOR 01 a Thomson Reuters pentru fiecare perioadă de dobândă de o lună, trei luni, şase luni, după cum este menţionat în contractul de credit.
Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii (FNGCIMM) este o societate comercială pe acţiuni, funcţionând în condiţiile Legii nr. 31/1990 privind societăţile, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. FNGCIMM este o instituţie financiară nebancară, cu capital de risc, persoană juridică de drept privat care are ca activitate principală emiterea de garanţii şi asumarea de angajamente pentru garantarea creditelor şi a altor instrumente de finanţare. FNGCIMM a fost înfiinţată în baza HG nr. 1211/2001 privind înfiinţarea Fondului Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii S.A. – IFN.
Garant este cel care constituie o garanţie: garanţie reală mobiliară sau imobiliară (ipotecă) sau garanţie personală (fideiusiune). Cel care se obligă faţă de creditor să execute obligaţia debitorului dacă acesta din urmă nu o execută are calitatea de fideiusor.
Garantia reala este garantia sub forma imobilelor (locuinte, cladiri) sau bunurilor mobile (autoturisme). Aceasta poate fi scoasa la licitatie de catre creditor pentru a-si recupera pierderea, in situatia in care solicitantul imprumutului nu mai poate plati ratele.
Garanţiile sunt mijloace juridice care conferă creditorului garantat anumite prerogative suplimentare constând, de regulă, fie într-o prioritate faţă de ceilalţi creditori, fie în posibilitatea ca, în caz de neexecutare din partea debitorului, să urmărească pe o altă persoană, care s-a angajat să execute ea obligaţia ce revenea debitorului.
Girantul desemneaza persoana care se obliga sa ramburseze imprumutul, in cazul in care solicitantul creditului nu mai poate plati ratele.
Gradul de îndatorare este raportul dintre totalul ratelor lunare aferente creditelor contractate şi venitul disponibil, exprimat sub forma procentuală.
Graficul de rambursare este documentul care indică suma, numărul şi frecvenţa plăţilor pe care debitorul urmează a le efectua pentru rambursarea creditului contractat pe toată durata contractului de credit. Graficul de rambursare este parte integrantă din contractul de credit.
Ipoteca este garanţia reală imobiliară având ca obiect un bun imobil sau mobil aparţinând debitorului sau unei alte persoane fizice.
LIBOR este indicele de referinţă administrat de ICE Benchmark Administration Limited. Nivelul indicelui LIBOR este stabilit pe piaţa interbancară pentru dolari americani şi publicat pe paginile LIBOR01 sau LIBOR02 ale Thomson Reuters pentru fiecare perioadă de dobândă de o lună, de trei luni, de şase luni, după caz) după cum este menţionat în contractul de credit.
Marja de dobanda este parte componentă a dobânzii variabile, ce se exprimă în procent şi care este fixă pe toată perioada derulării contractului de credit. Se adaugă la indicii de referinţă ROBOR/EURIBOR/LIBOR pentru a calcula dobânda.
Întrucât marja rămâne fixă pe durata contractului de credit, dobânda se modifică doar în funcţie de evoluţia indicilor de referinţă.
Rambursarea este orice plată efectuată în vederea restituirii unui credit.
Rata dobânzii de referinţă a Băncii Naţionale a României (BNR) este rata dobânzii de politică monetară stabilită prin hotărâre a Consiliului de administraţie al BNR.
Rescadenţarea este o măsură aplicată creditelor în derulare şi, în funcţie de oferta fiecărei bănci, poate viza:
- amânarea la plata creditului
- extinderea perioadei de creditare
- perioadă de graţie prin plata doar a dobanzii
- reducerea ratei lunare de plată pe o perioadă determinată de timp
Se recurge la măsura rescadenţării creditului în situaţia în care din cauza dificultăţilor financiare, debitorul nu mai poate achita creditul conform prevederilor contractului de credit.
ROBOR este indicele de referinţă stabilit şi publicat de BNR pentru fiecare perioadă de dobândă variabilă de o lună, de trei luni, de şase luni, (după caz) după cum este menţionat în contractul de credit.
Scadenţa este termenul la care debitorul trebuie să efectueze plăţile conform contractului de credit. Scadenţele, inclusiv scadenţa finală sunt menţionate în graficul de rambursare.
Scoringul este un cumul de criterii prestabilite, la care solicitantul trebuie să obţină un punctaj minim, stabilit prin reglementările interne ale băncii, utilizat la fundamentarea deciziei de creditare.
Soldul este suma detinuta intr-un cont curent, de depozit sau de economii, respectiv suma care mai este datorata in cazul unui imprumut.
Valoarea totală plătibilă este suma dintre valoarea totală a creditului şi costul total al creditului.
|
|
|
|
|
|
|